Preprečiti prevaro kupca.
Razvijajoči svet spreminja poslovanje podjetij ter navade in obnašanje ljudi. Podjetja postajajo bolj ogrožena. Kakšen problem ali težavo bi pomenilo za vas, če bi iznenada ugotovili, da so vas v podjetju prevarali za 30.000 € in da tega denarja ne boste dobili nazaj?
Zakaj so mikro, mala in srednja podjetja tako izpostavljena in ranljiva?
Eden najpomembnejših odgovor je, da podjetja nimajo pravih notranjih kontrol.
Podjetniki poznate zgodbe, ki so neprijetne (včasih grozljive). Prevara, goljufija, poneverba se lahko zgodi na vseh področjih poslovanja podjetja in v vseh dejavnostih (trgovina, proizvodnja, gradbeništvo, šolstvo, društva, občine in ministrstva, itd.). Prav tako se prevara zgodi ne glede na velikost podjetja.
Na srečo obstajajo preprosi postopki in stvari, ki jih lahko storite sami in jih takoj uporabite.
Kdo so vaši KUPCI ?
Kakšne so nevarnosti (grožnje) za podjetje in primeri prevar?
Kakšni so sumljivi znaki (red flags)?
Kaj lahko naredite sami?
Vprašanje za vas
Zagotovo ima večina vaših obstoječih in novih kupcev poštene namene in pri vas kupuje izdelke ali storitve, ki jih potrebuje. Takšni kupci bodo kupljeno plačali v višini in rokih, kot ste bili dogovorjeni.
Vendar obstajajo tudi drugi kupci z nepoštenimi nameni, ki vas bodo poskušali zavesti in vam ter vašemu podjetju prizadeti škodo in posledično finančno izgubo. Prodaje tako ne boste mogli šteti v prihodke podjetja in posledično boste s takšno prodajo imeli obilo problemov in stroškov.
Vsak lastnik podjetja, prodajalec ali vodja si zelo želi kupcem prodati proizvode / storitve in zagotoviti, da bo plačilo izvršeno. V končni fazi je tudi odgovoren in plačan za to.
Na razpolago imate preproste metode in postopke. Uporabite jih, da preprečite goljufije in prevare povezane s kupci.
Najpomembneje za uspešno trženje in prodajo vaših izdelkov in storitev je, da dobro poznate:
- svoje kupce in veste kdo so,
- kakšne potrebe kupci imajo in
- kakšna je uporabna vrednost vaših proizvodov in storitev.
Grožnja za vaše podjetje
Goljufi in prevaranti, ki se vam predstavijo kot pošteni kupci, uporabljajo številne metode, s katerimi vas spravijo v zmoto. Z vami načrtno vzpostavijo zaupanja vreden poslovni odnos in v prvi fazi naročijo manjšo količino, ki jo takoj plačajo. Naslednjega večjega nakupa pa nikoli več ne plačajo.
Ne glede na to, na kakšen način se vam lahko dogodi goljufija in prevara s strani kupcev, bo končni rezultat podoben, kot da vam bi denar ukradli direktno iz vašega žepa. Ostali boste brez vašega izdelka in tudi brez denarja. Dodatni denar pa boste izgubili tudi posredno, saj boste morali plačati stroške izterjave, odvetnika, itd… ki jih sicer ne bi imeli.
Kratkoročna in dolgoročna poslovna prevara. Dolgoročna prevara se začne z goljufi, ki podjetju podajo veliko število naročil majhne vrednosti in jih takoj tudi plačajo. Posledično se vzpostavi dober poslovni odnos, kjer kupec vsa naročila redno plača. Kot prodajalci vzpostavimo večjo stopnjo zaupanja do takšnega kupca. V naslednji fazi ti kupci podajo naročila, ki pa se nanašajo na večje količine in dražje proizvode. Ko te proizvode dostavite, pa kupec naročenega ne plača.
Samozaščita za podjetja in kaj lahko naredite sami
Pri poslovanju s kupci je priporočljivo, da si ob prejemu vsakega naročila vzamete čas. Ocenite kupca in naročilo, ki ga je kupec podal. Uporabite logično razmišljanje glede poslovne smiselnosti nakupa s strani kupca. Pogosto boste ugotovili, da pri naročilu nekaj ni povsem logično in upravičeno. Pri tem ne pozabite na to, da je lahko nekaj preveč dobro, da bi lahko bilo res. To naj bo za vas opozorilo in signal, da je potrebno biti pazljiv.
Bodite pazljivi na sumljive znake
Vaše pretekle izkušnje poslovanja s kupci in vaša notranja intuicija sta zelo pomembna. To sta močni orodji za odločitev, ali imate na drugi strani pravega in poštenega kupca, ki bo proizvod / storitev plačal.
Primeri sumljivega vedenja kupca (RED FLAGS):
- neobičajni, nenavadni vzorci nakupov. Kot primer za to so naročila, ki so večja od običajnih naročil, več naročil enega istega proizvoda, zelo hitra in pogosta naročila novih kupcev, sprememba vedenja rednega kupca,
- zahteve kupca po spremembi in izogibanju vaših ustaljenih procesov pri plačevanju,
- kupec se zelo malo ali pa skoraj nič ne zanima o blagu oz. proizvodu ki ga kupuje, predvsem, če je ta dražji,
- kupec želi, da je blago dostavljeno na naslov v tujini, ki se razlikuje od prejšnjih, običajnih dostav. Res je, da je takšna dostava lahko tudi popolnoma upravičena, vendar je lahko tudi znak za prevaro. V kolikor ste v dvomih, prosite za več informacij,
- za kupljene proizvode prejmete predčasno preveliko plačilo na transakcijski račun. Prevarant v takem primeru zahteva takojšnje vračilo celotnega zneska s tem, da kasneje pravilnega zneska računa na plača. Tudi takšen primer je možen iz upravičenega razloga.
Ali je vaš kupec res to, za kar se predstavlja
V kolikor podvomite v poštenost kupca in zaznate nenavadne ter sumljive znake poskrbite, da boste zbrali čim več informacij. Iz javnih baz podatkov in pregleda spleta ugotovite, ali je kupec resnično vreden zaupanja. Po telefonu pokličite kupca in ga brez zadržka povprašate o naročilu in njegovem namenu.
V kolikor je potrebno zahtevajte uradne podatke o podjetju in pooblaščenih osebah. Podatke primerjate z drugimi neodvisnimi viri ali zahtevaje neodvisne reference. Podrobno preverite preteklo poslovanje s tem kupcem.
V podjetju sprejmite takšno poslovno politiko, da boste od popolnoma neznanih kupcev prejeli delno ali popolno predplačilo izdelkov.
Ne pozabite, v kolikor ste v velikih dvomih glede poštenosti kupca in prejemi njegovega plačila je bolje, da se odločite in ne sodelujete s kakšnim kupcem.
Če potrebujete dodatno pomoč me pokličete ali mi pišete. Takoj vam lahko pomagam s kakšnim nasvetom.